Rezumat:
Analiza Porter’s Five Forces („Cele cinci forte ale lui Porter”) este un model de analiza si de dezvoltare a unei strategiei de afaceri realizat de Michael E. Porter in 1979. El a dezvoltat acest model de analiza ca alternativa la analiza SWOT, pe care o considera inexacta si neaplicabila la nivel general. Modelul se bazeaza pe analiza a 5 factori care isi exercita influenta in mediul concurential specific fiecarui sector de activitate. Acesti 5 factori sunt:
- Amenintari intrari noi – concurenta este mai intensa atunci cand in domeniu de activitate sunt mai multi competitori, nivelul de Dezvoltare al sectorului este mai slab dezvoltat, etc. Mai jos sunt prezentati factorii principali:
- Intrari de jucatori noi din afara Romaniei
- Gradul de awareness al brandului in categoria respectiva
- Costurile de intrare in categoria respectiva
- Analiza SCM – cat de usoara este implementarea in categorie
2. Amenintare produse substitute(similare) – piata este in continua miscare si necesitatile clientului se schimba o data cu aceasta.
- Unde evolueaza tehnologia
- Cat costa sa treci de la un produs principal la un substitute
- Calitatea produselor substitute
3. Puterea de negociere a clientilor
- Cat de sensibili sunt la schimbarile de pret clientii
- Cat de sensibili sunt la schimbarile de brand si tehnologie
- Cat il costa pe client sa faca schimbarile
- Ce informatii are nevoie clientul pentru a cumpara
- Diferentiatorii majori in fata clientului
4. Puterea de negociere a furnizorilor
- Puterea furnizorilor local si global
- Canalul de distributie – daca e un singur distribuitor sau sunt mai multi
- Existenta competitiei intre furnizori
- Cat de usor poti sa schimbi un furnizor
5. Competitivitatea categoriei respective
- Competitia intre online si offline
- Nivelul de cheltuieli in marketing si SEO
- Gradul de transparenta ( accesibilitatea la informatia din industrie)